Don´t follow the stream

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Förlossningesberättelse del 1 ;)

Av erika - 30 september 2011 10:33


Förlossningsberättelse:

Här kommer den! Förlossningsberättelsen från när vår lill-älskling Minna föddes! =) Hon är ju född den 2:a Juli men man kan ju säga att allt började, ja nästan en vecka tidigare under midsommarhelgen när vi var i stugan o jag hade börjat samla på mig sjuukt mycket vätska. På midsommarafton hade jag mammas gummistövlar som är 2 storlekar större än min vanliga storlek och fick märken på benen av skaftet på stövlarna. Hade som gropar i bena, såg helt sjukt ut! O då kände jag inte ens att stövlarna tryckte på benen? Mamma tjatade på mig typ hela helgen att sitta ner o ha fötterna i högläge, gullmamma! Kände även att jag började svälla om hände roch fötter. På söndagen skulle Niklas jobba så mamma o pappa tog barna och hade dom hela dagen, så skönt för då va jag alldeles slut!

På måndagen iaf så kände jag när jag vaknade att jag hade svällt mer i ansiktet och händerna så jag bestämde min för att ringa till barnmorskan eftersom det står överallt på nätet att om man sväller om händer o ansikte så skulle man göra de. Var även svullen om knäna o låren och det gjorde så sjuuukt ont att gå på ballongerna till fötter!  I alla fall så sa den barnmorska jag fick prata med att jag skulle avvakta till onsdagen då jag hade en bokad tid hos barnmorskan och fick jag ont i huvudet så skulle jag ringa förlossningen.  Sen kände jag både tisdag och onsdag morgon hur jag var mer svullen i ansiktet, såg helt knäpp ut...

Så på onsdagen var det då dags för besök hos barnmorskan! Fick träffa en jättefin barnmorska som jobbade istället för min ordinarie barnmorska som var på semester. Hon började med o prata lite som man typ alltid gör o sa att det kunde vara helt normalt o samla på sig vätska i slutet av graviditeten speciellt då det var varmt ute, vilket det såklart verkligen var, kokhett ute hela den här veckan! Sen tog hon mitt blodtryck som låg runt 120/85 om jag inte mins helt fel, vilket var ganska högt för mig ( bt på 90/55 på inskrivningen) men inte alls för högt så barnmorskan sa inte så mycket om det. Men innan jag skulle gå så tog hon urinprovet o då sa hon bara att jag hade ”lite” äggvita i urin så hon skulle kontakta läkaren i sollefteå för rådgivning och ringa upp mig senare under dagen.4 rör med blod stal hon av mig oxå för att ta tox-prover. Uäk, hatar när dom ska ta blodprover o grejjer, vidrigt!  Fick order om att åka hem o vila. Sagt och gjort så jag åkte upp till syrran istället för att invänta samtalet;) Fick ungarna leka oxå så det blev nog mer vila o sitta där än o åka hem! I alla fall, vid tretiden så ringde barnmorskan (kändes hyffsat pirrigt!), hon hade då pratat med läkaren i sollefteå som hade bokat in en tid i övik två dagar senare för en koll av bl.a blodtrycket, urin, och ett ultraljud! Återigen sa hon åt mig att det bara var vila som gällde, o hon sa det med sträng röst! ;) Kan säga att såhär i efterhand så har jag nog inte fattat förrän nu hur dåligt jag mådde där på slutet, jag trodde jag bara var lite gnällig och lat. På torsdagen var det stekhett ute så jag låg inne och vilade hela dagen, lr inte! Gick ner till älven med ungarna så dom fick bada, nu när jag tänker tillbaka så minns jag när vi satt där nere o hur jävla ont jag hade i fötterna o hur svårt det var att röra sig! Blää....


På fredagen var det då dags o bege sig mot övik! Åkte hemifrån vid nio-tiden o mamma sa åt mig att lägga en nyckel i postlådan ifall vi skulle bli kvar så dom kunde hämta hundarna, pff... inte skulle jag bli kvar på nå sjukhus men jag la ut nyckeln iaf... Hade packat en bb-väska men den tog jag inte med! Trams, att jag skulle bli kvar på nåt sjukhus, jag mådde ju bra! ;)

Kom upp till övik på spec.Mvc  precis i tid, som vanligt när det gäller mig och Niklas ;) Fick träffa en jättegullig barnmorska där,  som  tog nytt urinprov, blodtryck som visade 156/112 och kopplade sedan ctg som jag fick sitta med bra länge. Tog nytt blodtryck då jag vilat ett tag som visade 164/109... inte bra.... Urinprovet visade på protein 3+... samma som i onsdags. Kan inte så mycket om det där men som jag har fattat det så är det ganska mycket.. Så barnmorskan förberredde mig på att jag skulle nog bli kvar över helgen. 4 nya rör med blod igen..... Fick träffa en läkare som gjorde ett ultraljud för att se till att allt var bra med liten och det var det! =)  Fick väga mig oxå och vågen visade härliga 77.6 kg! Vilket är mycket på en som är 157,5 cm kort... Så jag fick ett rum på bb och nu skulle jag börja ”samla urin” ett dygn. Allt jag pissade skulle sparas för att nästa dag skickas på lab. för nå prover. Kändes jättefräscht, tur man hade eget rum! Men ingen tv på rummet o jag var ju beordrad vila så ja ni kan ju tänkte er hur kul man hade. Tack o lov att nån uppfann iphonen!  Dom körde ett till ctg under dagen som var bra och kollar jag i journalen så står det att blodtrycket skulle kollas 4 ggr om dagen + daglig vikt men jag vägde mig aldrig nå mer.  Så lördagen började med ett nytt blodtryck innan jag ens klivit upp för att det verkligen skulle bli i ”viloläge”, men hade alldrig undertrycket under 105. Nu när jag har normalt blodtryck igen så ligger det på 110/70. Sedan ett nytt ctg som var bra, Minna verkade må hur bra som helst i min mage hon! ;) Fick träffa en ny läkare, Karin som berättade att hon gärna ville ha igång förlossningen ganska snart, men då det var fullt på förlossningen så visste hon inte riktigt när det skulle bli men förmodligen nästa dag. Men hon gjorde i alla fall en hinnsvepning (aj!) för att ev få igång det hela lite av sig själv. Så jag ringde ju hem o berättade de för alla hemma att imorn blir det nog bebis, först till Niklas såklart som var hemma o jobba en sväng. Så vi bestämde att han skulle packa o komma upp och sedan sova hos mig den natten. Klockan var väl runt ett när jag pratade med han o då skulle han åka hem från jobbet och sen packa...Senare kom en barnmorska in och sa att det blir igångsättning så fort det finns plats på förlossningen och då fick jag även blodtrycks sänkande medecin. Strax efter kom läkaren in inge och frågade om inte min man kommit än för nu var det snart dags! Jahaja, jag trodde ju absolut inte det skulle bli idag! NU blev jag väldans pirrig plus att jag blev helt knäpp av medecinen! Läkaren gick även igenom hur igångsättningen skulle gå till. Dom skulle föra upp nån bardkateter heter det visst, fast hon kallade de ballong kateter. I alla fal så hjälper den till så man öppnar sig, och när man öppnat sig tillräckligt så ramlar det där katetern ut och då tar man hål på hinnorna för att starta förlossningen. Men ringde i alla till Niklas och frågade var han höll hus för nu väntade vi bara på han! (som vanligt.... sen körde han upp på typ 40 minuter.....) Kan säga att efter jag fått den blodtryckssänkande medecinen så sjönk mitt blodtryck från 170/110 ungefär till 122/77 på 1 timme! Inte konstigt kroppen reagera! Men jag har alltid reagerat lätt på alla typer av medeciner så det var väl inte så konstigt. Vid 4 tiden kom Niklas upp o då var jag helt snurrig. Skakade o såg konstigt. Trodde först att jag var nervös för man var ju pirrig oxå när man visste att det snart var dags, men inte SÅ pirrrig...

Vid halv sex fick då lämna rummet för att traska in i ett förlossningsrum och fortsättningen kommer i ett annat inlägg... ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av erika - 15 oktober 2012 09:05

Godmorgon allihopa :) måndag igen då! Känns som de inte är nå annat än måndag o fredag?? Själv är jag riktigt trött idag efter en fantastisk helg i Sundsvall med mamma o Malin o Yvonne! Oj så kul vi haft! Länge sedan jag skrattade så mycket!! Det ble...

Av erika - 9 oktober 2012 09:49

Ja blä, känner mig inte alls pigg idag, o inte igår heller. Ont i skalle o kroppen o känner mig allmänt risig. Minna är halvkrasslig oxå, igårkväll satt hon still o myste i soffan hela kvällen o sedan somna hon. Så det passar ju bra att vi e krasslig...

Av erika - 3 oktober 2012 12:02

Eftersom det finns dom som inte "tål" när man skriver kärleksförklaringar på fb så tänker jag börja det här inlägget med en kärleksförklaring istället ;) Ifag har jag nämligen en sån där riktig "saknar-min-Niklas-dag" ;). Har ni oxå sånna till era ka...

Av erika - 1 oktober 2012 15:26

Tänkte bju på ett middagatips idag:). Kanske den godaste "vardagsmaten" jag vet, fetaostbiffar! Sjukt gott, o supergott o värma dagen efter o koka makaroner (helst coop's) till. 800g färs 3dl grädde 1pkt fetaost Ägg om man vill Ströbröd Salt &...

Av erika - 27 september 2012 08:43

Lr kanske god förmidda? Våran lilla prinsessa vaknade nämligen före halv 6 idag, somnade om en liten stund, lr jag vet inte om hon somnade men det gjorde iaf jag! ;) men de va inte många minuter. Här hemma har vi iaf haft sjukstuga:( Simon fick mags...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Känner du mig?
 Japp!
 Nä, ha iiingen aning om vem du är
 Vet vem du är men inte mer än så
 Lite grann

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards